tag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post4722567493098822574..comments2023-10-22T18:43:59.274+03:00Comments on الدنيا ريشة وقلم: نظرات نحو إتجاه الثالثتامر عليhttp://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-71387855567418353632011-11-16T20:06:24.701+02:002011-11-16T20:06:24.701+02:00GigiWorld
اكيد النقد الذاتي للاخطاء افضل كثيرا م...GigiWorld <br /><br />اكيد النقد الذاتي للاخطاء افضل كثيرا من النقد العلني ولكن هناك اشكالية كبيره في المسألة هنا <br />عندما يتعلق الامر بخلاف فقهي بعيد عن الشطط فهو امر اتفق تماما حتى مع عدم النقد فيه أما الخلاف الفكري الذي يؤدي إلى كوارث في المواقف مثل تأييد طاغية محارب لله ورسوله والدعوة لعدم الخروج عليه أو تحريم أمر واضح الجواز كشرعية التظاهر والانكار على الظالم بكل الطرق المشروعة والاستمرار على نفس المنهجية وعدم التعلم من اخطاء الماضي فهذا مؤشر خطير لايمكن الوقوف في مرحلة النقد الذاتي معه لان انتشارة يسبب كارثة للمجموع <br />متفقك مع حضرتك في الرد وقد سبق توضيح الأمر في الرد السابق <br />تحياتي :)تامر عليhttps://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-36909468590172708082011-11-16T19:58:24.664+02:002011-11-16T19:58:24.664+02:00ندى الياسمين
مفيش خلاف ولا حاجه يا فندم :)
احنا ك...ندى الياسمين <br />مفيش خلاف ولا حاجه يا فندم :)<br />احنا كلنا متفقين بس من جهات متفرقه عاوزه اننا ننظر من منظور الآخر فقط <br /><br />الأصل في أي حاكم مسلم هو إقامة أصول الديانة فقط والتي تتمثل في الحدود والأعراف العامة والمعلوم من الدين بالضرورة فقط ويقوم عليها (أعتقد لحد هنا مفيش خلاف ) وإن وجد حالة تتطلب التدريج في اقامة الأصل فيجب عليه التدرج للوصول للحالة المتفق عليها دي <br />والاجبار غير وارد في أي مسألة خلافية أو لاتتعلق بالحرمة الإجتماعية أو المفاسد العامة فمثلاً مسألة زي التبرج هل تعتقدي انه يمكن أن يمنع التبرج ؟؟ معظم الناس هيجاوب بنعم والاجابة خاطئة أولاً هو لايمتلك مستند شرعي لفرض هذا الأمر إلا الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر ولايمكن البدء في المسألة بالإجبار وإلا سيؤدي الأمر بالمعروف لمنكر أكبر من المصلحة والمتبع في مثل تلك الحالات هو العلاج الاجتماعي طويل المدي لاسباب المشكلة حتى تجف منابعها فإن جفت فإن سنة الله في خلقه هي الفطرة والاستقامة على أمره بدون اجبار .<br />ثانياً :<br />الرأي الرئاسي مش غير الرأي الشرعي لكن الموقف الشرعي يختلف عن الموقف الشرعي فمثلاً عندما كان الرسول صلى الله عليه وسلم يدعو القبائل في مكه وكلها أصنام والناس يطوفون عرايا حول البيت الحرام هل كان موقفه الشرعي هو رفض افعالهم واعتزالهم أم استكمال مسيرة الدعوة ومخالطتهم مع رفضه لافعالهم؟<br />نفس المنطق <br /><br />ثالثاً : بالنسبة للإخوان فعلى الرغم من الخلاف السياسي معهم الا انهم الفصيل الاقرب لمن له مرجعية دينية لان التيارات الاخري رافضة للدين التطبيقي وتريد "شكل" الدين فقط في الممارسات الحياتية لذلك فانتخاب الاخوان خيار لابد منه لاشتراكهم في المرجعيات العامه وإن كان هناك خلاف سياسي <br /><br />تحياتي وتقديري واكيد هاشوف الموضوع واقول رايي :)تامر عليhttps://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-89005510108698782082011-11-16T19:38:45.511+02:002011-11-16T19:38:45.511+02:00فتــافيت
مش لما يبقا عندي نت اصلاً ابقا اعمل كتا...فتــافيت <br /><br />مش لما يبقا عندي نت اصلاً ابقا اعمل كتاب الكتروني الخط بتاعنا اتسرق "في مصادفة عجيبة قبل الجمعة بقليل :) <br />خلاص ممكن حضرتك تاخدي المواضيع كلها وتعمليها كتاب وانا متنازل عنها :))<br /><br />الحقيقة انا تائفي ومتترف حتى الثمالة :Dتامر عليhttps://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-56178660860992081582011-11-16T19:34:29.423+02:002011-11-16T19:34:29.423+02:00الفقيرة إلى الله أم البنات
للأسف الشديد جداً أن م...الفقيرة إلى الله أم البنات <br />للأسف الشديد جداً أن ما خفي منهم أعظم بكثير ولولا التشويه لمن هم معظمون في نفوس البعض لذكرت امثلة اخرى ولكن لانملك في نهاية المطاف إلا أن نرجو للجميع الهداية <br />تحياتيتامر عليhttps://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-55140873311833570822011-11-16T19:31:43.025+02:002011-11-16T19:31:43.025+02:00إيمان
المثال السعودي لايمثل الاسلام بمعناه الشمول...إيمان <br />المثال السعودي لايمثل الاسلام بمعناه الشمولي ولكنه تطبيق مجتزأ جداً لايمثل إلا بعض المظاهر فعلاُ وهو صورة غريبة لتزاوج الملوك مع رجال الدين في منظومة مشوهة وناقصة وإن كان بها ايجابيات <br />على العموم نحن لاننتقد شخص بذاته ولكن ننتقد الفكر والمنهجية المتبعة وفي آخر الأمر نفوض الأمر لله :)تامر عليhttps://www.blogger.com/profile/03581103519662899517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-62298860387879440872011-11-15T03:51:11.780+02:002011-11-15T03:51:11.780+02:00بعد اذن صاحب المدونه عايزه ارد على نقطه للاخت ندى ...بعد اذن صاحب المدونه عايزه ارد على نقطه للاخت ندى الياسمين<br /><br /><br />دلوقتى لما الرسول صلى الله عليه وسلم بدا تطبيق الشريعه ليه ماقالش كل واحد حر<br /><br />لان دى دوله اسلاميه مجملها لازم يكون اسلامى وده اللى ظاهر على السطح والحريه المطلقه للخالق سبحانه وتعالى مش لحد تانى يعنى مااقولش كل وحاد حر يصلى او لا وده اللى عجبنى فيه الشيخ حازم لما قال ان الحديث بتاع الرسول صلى الله عليه وسلم( أن رسول الله صلى الله عليه وسلم فقد ناسا في بعض الصلوات فقال لقد هممت أن آمر رجلا يصلي بالناس ثم أخالف إلى رجال يتخلفون عنها فآمر بهم فيحرقوا عليهم بحزم الحطب بيوتهم ولو علم أحدهم أنه يجد عظما سمينا لشهدها يعني صلاة العشاء)<br /><br />اذن لازم الدوله تبقى مسلمه ومابين العبد وربه امره الى الله<br /><br /><br />لكن مااقولش اسيب الخمر والقمار والناس حرين<br /><br />لا مش حرين ده شرع ربنا وانا كوالى وحاكم مسلم لازم اخاف على الناس دي واخد بايدهم لطريق ربنا<br /><br /><br />المثال التانى اللى عايزه اقوله فى موضوع الربا<br /><br />فى حد قالى المفروض نسيب البنوك الربويه والناس حرين لحد مالبنك يقفل لازم الناس من جواها هى اللى ماتحطش فى البنك ده<br /><br />افتكرت حاجه ربنا ذكرنى بيها<br />ان الرسول صلى الله عليه وسلم لما قال واول ربا اضعه ربا عمى العباس<br /><br /><br />ماقالش هو حرواللى بينه وبين ربنا هو حر فيه<br /><br />لا احنا دوله مسلمه لازم افهم الناس وارشدهم للصح واوريهم الدوله شكلها ايه والنساء محتشمات والرجال محافظين على صلاه الجماعه وازاى مافيش تحرش<br /><br /><br />اوريهم ازاى اقتصادنا بقى قوى لما طبقنا شرع ربنا واحل الله البيع وحرم الربا وبعدين مالليبرالى هييجى ويقولك كل واحد حر<br /><br /><br />وعلى فكره كل واحد حر يبقى بالتبعيه على النقيض فى اطراف مش هتبقى حره<br /><br /><br />ماانا لما ابقى حره اتعامل بالربا فى غيري مش عايز بلده تبقى كده<br /><br />عايزها تمشي بشرع ربنا<br /><br />وشرع ربنا احنا مش حرين فيه<br /><br />يارب اكون وصلت معنى ووضحته<br /><br /><br />ويارب استاذ تامر يوضحه اكتر<br /><br /><br />خالص تحياتى لكل اللى علقوا ولصاحب المدونهGigiWorldhttps://www.blogger.com/profile/12219115434642086754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-66089703012649944192011-11-15T03:35:37.458+02:002011-11-15T03:35:37.458+02:00اتفق معك فى مجمل المقال
ولى فقط ثلاث نقاط
اولا ...اتفق معك فى مجمل المقال<br /><br /><br />ولى فقط ثلاث نقاط<br /><br />اولا اتفق بشده معك فى تقييم اي عالم <br />فالامر ليش بالتبعيه ولا بالسمع وبكلام شيخ معين عنه ولكن اقرا اولا ولا اتهم العلماء جذافا واعجبنى جدا اشارتك لفكره اخلاص العالم<br />فانا لااجد اي شئ ولا اى سبب ليظل علم عالم على مر السنين الا الاخلاص<br /><br /><br />النقطه الثانيه وانا اختلف معك قليلا فى نقد السلفيه علنا والا فلننتقد معها كل الفرق الاخرى <br /><br />متفقه معك انهم غير ناضجين سياسيا وبهم شئ من الجمود فى فكرهم ولكن شخصيا لااحب نقدهم على الملأ فكلنا نمثل الاسلام ومن المهم جدا فى هذه الفتره ان نتسم بالتوحد ليس كما يدعى البعض ان الاسلام متعدد المذاهب والفرق بما لايمكنا من تطبيق شرع الله<br /><br /><br />ثالثا متفقه تماما فى تاييدك للشيخ حازم ابو اسماعيل وان كنت اميل قليلا للد العوا لنضجه الفكرى<br /><br />الا انى الان اميل اكثر للشيخ حازم لان اشعر انه معنا ويحترم عقولنا ومتواجد بيننا وصامد وثابت فى الدفاع عن شرع الله<br />واحسب ان كل ذلك لشئ الا لوجه الله تعالى وليس لينتخبه الناس <br /><br /><br /><br /><br />خالص تحياتى مقال اكثر من رائع لغه ومضموناGigiWorldhttps://www.blogger.com/profile/12219115434642086754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-84092842826523628242011-11-15T03:32:22.285+02:002011-11-15T03:32:22.285+02:00عفوا حصل تكرار للتعليق فمسحت واحد منهمعفوا حصل تكرار للتعليق فمسحت واحد منهمshimaa elkholyhttps://www.blogger.com/profile/08945298597354280610noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-31316931147731368352011-11-15T03:31:06.181+02:002011-11-15T03:31:06.181+02:00أزال المؤلف هذا التعليق.shimaa elkholyhttps://www.blogger.com/profile/08945298597354280610noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-7257834710014031362011-11-15T03:31:04.329+02:002011-11-15T03:31:04.329+02:00اتفق معاك تماما فى كل كلامك
الا فى حازم صلاح ابو...اتفق معاك تماما فى كل كلامك <br /><br />الا فى حازم صلاح ابو اسماعيل :) <br /><br />نقطه خلاف بينى وبينه انه يقر الاجبار على الفروض من الشرع وده مش صح <br />وهو بدا يتراجع عنه ولكن بقول واه هو ان الراي الرئاسي غير الراي الشرعي<br /><br />لو كان الراي الرئاسي غير الرأي الشرعي ففيمااذنا انتخبناه ؟؟ <br /><br />فى كمان استفسار انت قلت انت هاتناصر الاخوان ما داموا الاصلح<br />مش فاهمه حضرتك تقصد تناصرهم لو بقوا هما الاصلح<br />ولا اصلا انت شايف انهم دلوقتي رغم ذلاتهم الاصلح ؟<br /><br />تسلم على البوست الجميل<br />وعايزه رايك فى البوست الى عندي <br />تحياتيshimaa elkholyhttps://www.blogger.com/profile/08945298597354280610noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-18400800831545370522011-11-15T03:08:53.846+02:002011-11-15T03:08:53.846+02:00^_^^_^فتــافيت (رحاب الخضري)https://www.blogger.com/profile/02482126997391991081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-38500904454446544352011-11-15T03:08:42.116+02:002011-11-15T03:08:42.116+02:00السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة ماعنديش اضافة على ...السلام عليكم ورحمة الله<br /><br />بصراحة ماعنديش اضافة على كومنت خالتو أم البنات،،،!<br /><br />عندي إقتراح يا فندم<br />تجمع المادة اللي حضرتك نزلتها عن المرجعية الاسلامية،،، فيه هنا مقالات قيمة جدا،،، ونزلها في كتاب الكتروني،، والله إحنا في حاجة له فعلا،،<br /><br />فكر كده،، وشوف<br />صباحك فل :)<br /><br />ملحوظة/<br />ماكنتش أعرف إنك (تائفي)<br />وبتكبر زي المتترفين!فتــافيت (رحاب الخضري)https://www.blogger.com/profile/02482126997391991081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-73425601464867307772011-11-10T16:31:10.353+02:002011-11-10T16:31:10.353+02:00بداية اشكر ايمان على تنويها عن المقاله القيمه هذه...بداية اشكر ايمان على تنويها عن المقاله القيمه هذه<br /><br />شيوخ الفضائيات للأسف كل يوم يفقدوا بعض من مستميعيهم لان من يستمع يفكر أم المريد فلا يفكر يعطى عقله لسيده<br />انا ضد الانصياع دون تفكير...لم يكن يوما بينى وبين شيوخ الفضائيات أى عداء او أى حب استمع للمواضيع التى قد تفيدنا ولكن عندما استمع لأحدهم وهو يشتم آخرين اختلف معهم..اعلم انه هذا ليس بداعيه لدينى بل داعيه لما يريد وابتعد عن سماعه تماما<br />لا أدرى ماهذا الذى قيل فى عرفات ..ولماذا فى هذا التوقيت بالتحديد...ولقد سمعت له من قبل مديح فى الطاغيه...هل التملق للحكام هو ما يحثنا عليه ديننا الحنيف<br />ام قول حق فى وجه سلطان وحاكم ومدير جائر؟<br />بخصوص الشيخ حاز ابو اسماعيل ..هو من اذا استمتعت له وجدته يحترم عقلى ونفسى وكيانى كا انسان مسلم<br />اسأل الله ان يولى علينا خيارنا ويرزقنا والغير الفهم عليه ورؤية الحق والبعد عن نظام القطيع والراعىالفقيرة إلى الله أم البناتhttps://www.blogger.com/profile/02182549310768502619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6517303702329134679.post-45216224807172099432011-11-10T12:04:59.118+02:002011-11-10T12:04:59.118+02:00الخطاب الذي سمعته للداعيه المعروف على عرفات كاد ان...الخطاب الذي سمعته للداعيه المعروف على عرفات كاد ان يبكيني .. ليس فقط لأنه كلام عجيب وغريب وفى توقيت صعب وحساس وهي بالمناسبة ليست المرة الأولى التى يخرج فيها هذا الداعية ( والذي لا اشكك فيه أبدا ) على الناس في وقت صعب وحساس بكلمات تغير إتجاه الناس وتحسم الموقف النهائي لصالح فريق بعينه ليست المرة الأولى أبدا .. ولكن ما احزنني حقا وكدت أن أبكي من أجله .. هو أن الحق والباطل قد أصبحا متشابهين حد التطابق و اصبح الحق غريبا ومستغربا بين من يفترض أنهم اهله .. لا ادعي أني العالمه العلامه ولا الفاهمه الفهامه ولكن من تعمق فى القرأة فى الدين حقا ومن قرأ سيرة الرسول قراءة عاقلة متأنية لا يمكن أن يختلط عليه الحق والباطل أبدا حتى وإن لم يعمل بالحق حتى وإن عمل عمل أهل الباطل .. يؤلمني أنه لم يعد فى مصر صوت لعالم متزن يثق فيه العامه مثل الغزالى مثلا <br />.. اللهم إنه دينك فإنتقم لمن اخرس العلماء .. اللهم من كان يتخذ دينك ستار فأفضح أمره للعامه بلا ريب <br />أما أبو إسماعيل فأنا أتفق معك تماما تماما وأدعو كل من لم يسمعه جيدا ان يعيد النظر في أمره وأن يعيد الاستماع له ولكن بعد أن يتخلص من موروث إعلامي دام عمله اكثر من نصف قرن أسس لفكرة الخوف من الدين ومن كل ما يتعلق به من طاعات والتزام بأوامر وفكر وضع السعوديه بكل ما بها من تناقضات كمثال للدوله الإسلامية التي تطبق الشريعة بينما تلك الصورة التى رسمتها السعودية للدوله الاسلامية هي صورة رمزية بعيده كل البعد عن روح الدولة الاسلامية الحقيقة التى طمست صورتها بطمس التاريخ الاسلامي <br />وأفوض أمري إلى الله .. وليقضي الله أمرا كان مفعولا <br />فى النهاية أشكرك على هذا المقال المهم وأدام الله عليك نعمة العقل :)إيمانhttps://www.blogger.com/profile/08426976818858004153noreply@blogger.com